از ایده تا معنا در معماری بومی مساجد ایرانی
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,051
فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
HIAP01_354
تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394
چکیده مقاله:
معماری مسجد انعکاسی ازعالم وجود ومحلی برای مواجهه ی انسان با کلام الهی یالوگوس است مسجد برای انسانی که محدودیت های ذاتی او ومحیط خشک و بیروحی که خود افریده است اورااحاطه کرده اند ایینه ی ارامش و هماهنگی طبیعت بکری است که پرداخته ی دست خدا و پدیده هایش ایات خداست پس مسجد راباید همچون صنع خداوندی نگریست که انسان را به خالق خویش متذکر میشود ودرست دراینجا تفاوت مفهوم انتزاع درمعماری و هنراسلامی و هنرغرب اشکار میشود فضا درمعماری مساجد هرگز مستقل ازفرم فرض نمی شود این فضا فضای انتزاعیاقلیدسی نیست که صورت خارجی پذیرفته و چارچوبی برای استقرار فرم ها فراهم اورده باشد فضا به واسطه ی فرمهای درون خود جنبه ی کیفی پیدا می کند یک مکان مقدس قطبی است که فضای اطراف را گردخود متمرکز می سازد و چنانکه شهرمکه نقطه ای خاکی برروی محوراتصال زمین واسمان که به نوعی مرکز زمین محسوب میشود فضا رابرای انجام عالیترین فریضه ی اسلامی یعنی نماز متمرکز می سازد و قطبیت می بخشد معمار ی مساجدتبرستان تجلی ایده و معنا درکالبد و محتوای معماری است شناخت ویژگیهای شکلی و معنایی مساجد نمی تواند صرفا بصورت انتزاعی و یا دریک رابطه علت و معلولی محدود و یک بعدی مورد مطالعه قرارگیرد بلکه نگرشی همه جانبه با درنظر گرفتن کلیه عوامل درطول زمان و مکان لازمه آن است
کلیدواژه ها:
نویسندگان
روح اله رحیمی
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران،دانشجوی دکترای تخصصی معماری دانشگاه تربیت مدرس
محمدرضا بمانیان
استاد گروه معماری دانشگاه تربیت مدرس
حسنعلی پورمند
استادیارگروه پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :