بررسی مقایسه ای موسیقی بیرونی دیوان فرخی سیستانی و قاآنی شیرازی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 733
فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LANGUAGE01_105
تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395
چکیده مقاله:
وزن عروضی، یکی از انواع موسیقی است که در تأثیرگذاری شعر، از جهت انتقال اندیشه و عاطفه شاعر، نقش اساسی دارد. در تاریخ ادب فار سی، همواره شاعرانی موفقتر بودهاند که این عنصر مو سیقایی را در کنار سایر جنبههای هنری، مورد توجه قرار دادهاند. پژوهش حاضر، به بررسی و تحلیل اوزان مورد استفاده فرخی سیستانی و قاآنی شیرازی میپردازد. فرخی، در چهار قالب قصیده، غزل، ترجیع بند و قطعه، قاآنی؛ در هشت قالب قصیده، قطعه، غزل، رباعی، ترکیببند، مسمط، ترجیع بند و مثنوی طبع آزمایی نموده است، اما قصیده سرایی عرصه مسلم هنری هر دو شاعر است. از نظر سبک شناسی، میتوان فرخی را شاعر بحر رمل و قاآنی را شاعر بحر هزج دانست 27 درصد ا شعار فرخی در بحر رمل و 27/3 شعار قاآنی در بحر هزج سروده شده ا ست. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد، فرخی از 46 وزن در ده بحر و قاآنی از 29 وزن در یازده بحر، برای سرودن استفاده نمودهاند. تنوع اوزان در دیوان فرخی به مراتب بی شتر از دیوان قاآنی ا ست اما مو سیقی بیرونی ا شعار قاآنی، به دلیل ا ستفاده از اوزان خیزابی و جویباری؛ پر تحرک تر جلوه مینماید. اوزان نامطبوع در دیوان هر دو شاعر ب سامد چ شمگیری ندارد و هماهنگی وزن با محتوا به خوبی رعایت شده است
کلیدواژه ها:
نویسندگان
رمضان مجوزی
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه سیستان و بلوچستان
محمد بارانی
دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی،دانشگاه سیستان و بلوچستان.
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :