بررسی هویت معنا و رفتار در فضای داخلی
محل انتشار: همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 644
فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCIIAU01_066
تاریخ نمایه سازی: 14 مرداد 1394
چکیده مقاله:
هدف این نوشته آن است که ، به هویت معماری و انسان و رابطه این دو با هم پرداخته شود که هر کدام به طور جداگانه مسیری از رفتار را در پیش دارد که هر کدام عاملی بر پیدایش دیدگاهی در فضای معماری می باشد. ساختمان هایی که ما را مثل جامه ای می پوشانند، به نوعی بازتابی از ما است. معماری ایجاد می شود تا کالبد ما را در بر گرفته و از ابعاد انسانی برای این امر بهره برد. در آغاز باید به شناخت رفتارهای انسانی بپردازیم که بخش مهمی از معماری است. فضا یکی از صریح ترین نمادهای وجود است. با توجه به اینکه فضا، ازلی، نافذ و در جهان شناسی اسلامی (مکان) روح جهانی است. بنابراین هدف معماری کمک به انسان برای باشیدن است. معماری زمانی ایجاد می گردد که عینیت بخشی به روح مکان شکل گیرد.اگر معماری را ظرفی برای زندگی تعریف کنیم و انسان را وابسته به هستی بدانیم، کلمه هستی زندگی را در دل خوددارد که بهترین حالت زندگی موازات با زیبایی است. این انسانی که با تمام حیثیتش در ظرف معماری پدیدار می گردد و این فضای داخلی همچون رسوبی زندگی وی را در دل خود محصور کرده است، تحت تاثیر سه عامل برای زندگی است: روح، حس، حرکت. این جمله مفهوم کلی بحث را نمایان می کند: دست ها باید نظاره کنند و چشم ها باید لمس کنند (گوته)
کلیدواژه ها:
نویسندگان
ساغر مشیری امین
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
سعید شومال
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
لیلا زارع
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران.
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :