پژوهش برای شناخت ساختارهای تکنیکی و تزیینی درب های منبت دوره پهلوی با تاکید بر درب صنیعی آستان قدس رضوی
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 528
فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CAUCONF01_0916
تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1397
چکیده مقاله:
این مقاله با مطالعه منبت در دوران اسلامی به لحاظ ویژگی های فنی و هنری آغاز می شود و در قالب شیوه های منبت کاری در پنج گروه تخت، محدب، مقعر، شبکه و حجم ادامه می یابد. در دوره پهلوی دگرگونی خاصی در طرحها و نقوش سنتی ظاهر میگردد که در آثار گوناگون این زمان مشهود است، در این دوره شاهد کم رنگ شدن اصالت در نقوش سنتی و نیز ورود ترکیبها، نقوش و گلهایی به نام گل فرنگ که در ایران سابقه و پیشینهای نداشتهاند هستیم. گاهی طرح هایی که شامل ترکیب بندی های اسلیمی و ختایی زیبایی بودند، به وسیله ی هنرمندان در اماکن مقدس، مانند بارگاه حضرت امام رضا(ع) و یا برخی آثار نفیس، به کار گرفته شد. در این مقاله ابتدا به طورکلی به نقوش و تکنیک های اجرایی در منبت کاری دوره پهلوی می پردازد. سپس به روش توصیفی به معرفی و تحلیل یک اثر منبت کاری دوره پهلوی بپردازد که در گنجینه ی موزه ی آستان قدس رضوی نگهداری می شود. نتیجه بیانگر آن است که درب چوبی منبت کاری صنیعی از تکنیک های تزیینی و ساخت رایج در منبت دوره پهلوی بهره برده است و نقش مایه های آن نقوش اسلیمی و ختایی و کتیبه نگاری است که به تاثیر پذیری از سنت رایج در منبت کاری ایران در این بره ه از زمان است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فرشته ساعدی
کارشناس ارشد هنر اسلامی